fredag 6 april 2012

Min bordsvävstol är på väg . . .

. . . till en väninnan som ska fortsätta väva på min halsduksväv.



Det hela började för tre månader sedan då jag köpte tvåtrådigt ullgarn för 35 kr per hg på Tradera. Idén var att sticka lite vantar, sockar och halsdukar men då kom väninnan på att jag skulle kunna väva halsdukarna i stället. När jag hade ritat upp min varp blev hon också sugen på att väva ett par halsdukar så vi bestämde att göra en varp som var 9 meter lång. Tack vare föreståndarinnan på Vävstugan i Växjö, Anette, så blev det varpat, förskedat, idraget i vävstolen, solvat och framknutet på bara ett par tre timmar.


Varpen går i vitt, svart, mellan- och ljusgrått garn. Inslag har vi en mängd olika färger att välja på men för min del har det blivit klarrött i den första halsduken och mörkgrått i andra.


Här ser ni en bild på hur halsdukarna ser ut i vävstolen när varpen hänger lös. Nedmonterade och behandlade kommer de att se lite annorlunda ut. Frågan är hur jag ska behandla dem eftersom jag har fått massor av olika tips på hur man kan göra. Just nu lutar det åt en tvätt i maskin på ullprogrammet med tvättsåpa, därefter en mangling och till slut en uppruggning. Vi får se hur det blir. Ska försöka komma ihåg att visa slutresultatet.

I onsdags var jag på Borgs vävgarner i Vittsjö för första, men absolut inte sista, gången. Jag shoppade tre olika vävskedar, 30/10, 60/10 och 80/10, bomullsgarn 8/2 i svart och oblekt samt svart mattvarp. Solv i massor hamnade i kassen också. Nu längtar jag bara tills jag får tid att varpa en fläta till grytlappar som jag hittat inspiration till från Hemvävt.net. Hon visar så fantastiska saker så man blir alldeles förstummad. Jag ska också klippa mattrasor av blå jeans som med den svarta varpen ska bli en trasmatta till mitt nya kontor. Frågan är bara vad jag ska väva först, är lika sugen på båda :)

Nu måste jag laga lite mat till familjen - sedan ska kontoret tapetseras med reparationstapet som i morgon ska målas blå. På söndag ska det läggas golv och på måndag och tisdag ska det listas, för i slutet av nästa vecka ska jag få möblera mitt nya kontor. Så tills vi hörs igen:

Hej, hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar