fredag 3 december 2010

Flera födelsedagar...

... har firats under den senaste veckan. I lörsdags firade vi min svåger som fyllde 54 år. I paketet fanns en kokbok från Allt om mat och vad kunde då passa bättre än ett kort med en kock på?


Stämplarna på kortets fram- och baksida är från Motivet, pappren från BMD. Hilda, flodhästen, har blivit lite av en favorit just nu. Hon är kul att färglägga och det finns många olika motiv att välja på. Textstämpeln är från Bildmålarna.

Förra gången jag hörde av mig så hade jag dekorerat ett ljus, en tändsticksask och ett kort till en kollega. En annan kollega frågade mig då, om jag kunde tänka mig att hjälpa henne med ett brudkort och nedan ser du resultatet. Tyvärr blev första bilden rosa, vilket kortet inte är. Bilden till höger stämmer bättre med orginalet.


Brudparet på framsidan på kortet är från Motivet och deras kollektion med de underbara Doraline och Dexter. Ekorrarna finns också i en mängd unika motiv att beställa. Texten skapade jag med hjälp av dator, skrev ut och klippte ut. Det blommiga grå pappret är från BMD. Jag har tagit två av deras papper (de är digitala) och sedan gjort dem i gråskala med hjälp av programmet PhotoFiltre, ett bra program att jobba med om man har digitala papper eller stämplar.


På baksidan använde jag mig av ett av pappren och över satte jag ett motiv från Bildmålarna, som jag stämplat på ett papper utstansat med hjälp av mina Nellie Snellen-dies. Dessa stansar är fantastiska att jobba med, fungerar bra i Cuttlebugen och är mycket billigare än Spellbinders dies.


Inuti kortet satte jag en bild på en bröllopstårta, även den en stämpel från Bildmålarna. Jag tror att kollegan blev nöjd med kortet, det kändes i alla fall så. Det roligaste med allt arbetet var nog att välja färger och kombinera samman alla delarna, vilket i vanliga fall kan vara ganska tråkigt. Min förhoppning är nu att jag snart ska få göra fler bröllopskort, det kan man nog aldrig göra för många.

Utöver att hålla på med cardmaking och att altra så älskar jag att handarbeta, varför jag blev överlycklig när min väninnas son kom och önskade sig lovikavantar i födelsedagspresent. Hur ofta hör man 14-åringar önska sig detta? Jag tror det var både första och sista gången jag fick höra det. Naturligtvis blev det både vantar och mössa när jag väl satte igång.


Hans önskemål var att det helst skulle vara svarta vantar och absolut inte röda. Därför blev det svarta med blå och vita stygn samt flätor på. Lovikavantar är ju tacksamt att sticka, det är enkelt och går snabbt att göra. Vantar och mössa tog 3 kvällar att sticka och då gjorde jag det ändå i min soffa samtidigt som jag tittade på TV. Mössa hade han egentligen inte önskat men det verkar som om den gick hem den också. Modern påstod att han gick med den inne, men det hoppas jag inte. Usch så varmt.

Till presenten gjorde jag naturligtvis ett kort också.


Papper kommer från BMD och stämplarna från Motivet. Kort till grabbar är svårt att göra eftersom det inte finns så många roliga motiv, men Morris på skidor tyckte jag fungerade bra, med tanke på att presenten var mössa och vantar. Att snön ligger djup utanför fönstren gjorde ju inte heller det hela fel.

I helgen är det dags för julbord samt rättningar av massor av avslutande elevarbeten inför betygsättningen, men jag hoppas kunna smyga in ett och annat julkort också. Ett födelsedagskort till en 17-åring ska det också bli, fråga är bara när. Detta var i alla fall allt för denna gång.

Hej, hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar