onsdag 22 december 2010

Nu har det firats . . .

. . . och mer ska det firas, för nu står julen för dörren. Firandet började redan i söndags då min systers ena bonusbarn fyllde 17 år. Oscar är en bowlare av stora mått och därför fick det bli ett kort med Skogstokigas motiv Bus Bowling. Bokstäverna, kortet och rutan är utstansade med stansar från Quickutz.


Det som mer hänt sedan vi hördes sist är att vi haft skolavslutning för jullov. Min mentorskollega är arbetslagsledare och firades med en liten present, ett ljus från Ljushuset i Urshult som jag dekorerade upp med blommor, blad och band. Till det gjorde jag ett enkelt tändstickskort.



Tändstickskortet fick en pepparkaksgubbe från Skogstokiga som dekoration, en digital gratisstämpel som de gav bort för ett tag sedan. Visst är den underbar? Textstämpeln är en gammal en från Inkido.


Som ni ser är kortet limmat på fyra tändsticksaskar som först tejpats samman och sedan dekorerats. Uppe i högra hörnet finns ett litet band att dra i och då kommer en hälsningstag ut.

Baksidan är dekorerad med ett kaffefatspapper och en medaljong utstansad med Nellie Snellen dies. Stämpeln, en clear stamp som jag monterat samman av två olika, tror jag är från Panduro.

De sista julkorten är också gjorda och skickade sedan sist. Nedan ses två kort med stämplar från Bildmålarna.


Brads är från Landstoken, som tyvärr inte finns mer, och de små figurerna är köpta på Rusta. Snöflingeklistermärkena har jag ingen aning om var jag köpt.


Ovan ses ett kort med stämpel från Motivet på framsidan och från Bildmålarna på baksidan. Även här är God Jul-stämpeln från Inkido och baksidetexten tror jag är från Panduro. Hjärtanen är köpta på rea på IKEA i vintras.

På nästa julkort har jag lekt mer med stämplar från Bildmålarna och lite blandade papper. Tonerna i motivet kommer igen på notbladet i bakgrunden, vilket jag tyckte var en kul detalj som jag fått tips om någonstans på Internet.


Nedan har jag arbetat med samma motiv i en annan färgställning. Även om jag är nöjd med båda så tycker jag nog att det gröna är finast.


Är det fler än jag som ibland upptäcker att ni får julkort från någon ni hade räknat bort för ett tag sedan? Det hände mig häromdagen när alla mina julkort var slut. Då snodde jag ihop detta kort.

Motiv och text är från Bildmålarna. Dessa har jag sedan limmat på en färdig kortstomme som hade ett tryck i guld. Med tanke på att kortet gjordes på en halvtimme så tycker jag nog att det är helt okej.

Sista julkortet för i år ska till makens chef och hans hustru. Till det har jag använt mig av Motivets underbara digitala stämplar på framsidan. Det är två stämplar som jag med sonens hjälp sammanfogat till en. Utan sonen hade jag inte fixat det så stort tack till honom. Baksidan har ängelstämpeln från Bildmålarna som jag använt tidigare.


Som ni ser har jag gjort en del sedan sist, men jag har faktiskt bestämt mig för att göra julkort i mellandagarna. Upptäckte alldeles för sent att tiden inte räckte till i år, så jag har faktiskt fått skicka en del köpta kort också, vilket inte är särskilt kul, men så är livet ibland.

I morgon ska jag dekorera ett par Urshultsljus till och ge bort i stället för julblommor och dess utom ska jag göra lite julklappsetiketter. Kanske hinner jag blogga lite om det också före juldagarna annars hörs vi längre fram.

Hej, hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar