måndag 27 december 2010

Midvinternattens köld är hård...

... enligt berättelsen, men det är även vinterdagen och -kvällen. I dag har utetemperaturen aldrig kommit över -10 grader Celsius och jag tycker nästan att det är i kallaste laget. När jag tidigare i dag tittade ut genom altanfönstret, förbi den vackra blomma som maken fått av sin chef, så var det bara snö jag såg som gnistrade i solljuset. I kväll gnistrar snön ännu mer i lampskenet.

Dessa vackra blommor har lyst upp altanen sedan dan före dopparedan och kommer förmodligen stå lika vackra hela lovet, eftersom det bara är några få grader där ute. När vi eldar under nyår kommer det dock att bli lite varmare, så vi får se hur länge blomman är vacker.

Tiden sedan vi hördes sist har inte ägnats till att göra så särskilt mycket. Ett par ljus från Ljushuset i Urshult har blivit dekorerade och tillsammans med ett par altrade tändsticksaskar, så har de givits bort i stället för julblommor. Uppskattade tror jag att de blivit.

Första ljuset fick makens chef och hans hustru.


Det andra fick makens syster med man:



Själv har jag ett par ljus som jag gjort i ordning och eldar på när jag sitter och myser framför brasan eller i soffan. Det första står på altanen och det andra står i vardagsrummet på soffbordet.


Ett stort TACK till Marie på Ljushuset kommer här, eftersom hon är snäll och kör förbi med ett par ljus då och då så jag slipper köra och hämta dem. Tur att hon bor här i byn, för trots att ljusen brinner i 120-160 timmar, om man sköter dem rätt, så går det åt ett och annat hos oss.

Det enda pyssel som blivit gjort sedan sist, som inte har med ljus att göra, är ett par askar som jag tillverkat till sonen. Han önskade sig ett par småaskar med speciella mått. Dessa ska han nu ha till att förvara småsaker till sitt trolleri i. Tändsticksasken fick bli en förlaga och sedan skapade vi fritt utifrån de mått som behövdes. Ganska kul faktiskt. Ska nog prova mig på lite fler askar längre fram, små askar som man kan ha att ge bort små saker i.

Eftersom jag varit på mellandagsrea på Panduro idag så ska jag sätta mig och försöka skapa lite efter nyårshelgen (om jag inte hinner lite redan i morgon). Bland annat köpte jag Tildas Angel Christmas Cards-set med 70 procents rabatt. Dessa kort tänkte jag försöka ge mig på så snart möjlighet ges. Rea är trevligt :)

Till vi ses igen:

Hej, hej!

1 kommentar:

  1. Tack själv Kerstin. De är helt fantastiska dina dekorationer. Jag vill också.

    SvaraRadera