lördag 2 juli 2011

Min nya hobby . . .

. . . tar mycket mer tid än jag någonsin kunnat föreställa mig. Jag har inga som helst problem med att det tar tid, men ibland önskar man att man skulle hinna så mycket mer än vad man gör.

På bilden ser ni min nya ögonsten, en liten golvvävstol som gör att man glömmer både tid och rum. Jag hittade den på servicehuset i byn där jag bor, efter det att jag hört ett rykte om att de skulle sälja ut sina vävsaker. Anledningen till försäljningen är att de gamla som får komma servicehemmet är allt för dåliga för att orka göra något vid vävstolarna. Gissa om jag blev förvånad när jag hittade denna underbara vävstol tillsammans med en pall, en bordsvävstol, en bandvävstol och diverse tillbehör för bara 500 kr.

I vävstolen satt en varp, solvad, skedad och påbörjad. Den typ av väv som satt i kallas Rosengång enligt en av mina goda vänner.

Jag bestämde mig för att väva ner den med ljusblått inslag för att sedan använda tyget till panellängder på kontoret eller i tvättstugan. Eftersom jag inte har en aning hur lång varpen är, så tar jag det lite som det kommer och hoppas på att den i alla fall räcker till två längder på 1,70 m men jag har ingen aning.

Just nu går det som en dans att väva, jag väver ca 50-70 cm om dagen och har gjort så i ett par dagar. Att jag inte är van att väva i denna typ av vävstol märks, jag har fått träningsvärk i ryggen. Om det handlar om att jag är dåligt tränad eller bara ovan det kan i och för sig diskuteras. Mysigt är det dock att sitta på altanen och väva och lyssna på radion eller fåglarna.

Här nedan kan du se en närbild på hur mönstret blir efterhand som det växer fram. Det gäller att hålla räkningen och inte tappa bort sig. Som tur väl är så blir det lättare att se var jag är i räknandet för varje mönsterrapport som jag gör. Några meter till och jag kanske kan göra det i sömnen.


Det var allt för denna gång, så till vi hörs igen:

Hej, hej!

1 kommentar:

  1. Lyckliga du....vilket kap...när jag ser den saknar jag att inte ha plats!!
    Lycka till!
    Kram

    SvaraRadera