tisdag 4 januari 2011

Det blir inte mycket gjort . . .

. . . så här under julledigheten men lite småsaker har jag allt producerat. I förra inlägget glömde jag visa den ask jag altrade till min mors julklapp. Egentligen önskade hon sig mattor men det var svårt att välja ut någon, därför fick det bli slantar i paketet så hon kan välja mattor själv.

I stället för att lägga pengarna i ett kuvert, tog jag en platt ask som jag köpt en gång på Pema och dekorerade med lite papper, band och en ros. Alfabetet är från Cuttlebug - ett riktigt fint sådant om jag får säga det själv.

För ett tag sedan skrev jag om en fjortonårig kille som önskade sig lovikavantar i födelsedagspresent. Hans syster blev lite småsur för att inte hon också fick det, därför fick hon det i julklapp, ett par vantar och en mössa.


Mössan är stickad på strumpstickor och i stället för att dekorera med en garnboll uppe på så gjorde jag en flowerloom, en blomma som görs med hjäp av en plastplatta med piggar på. Blommans historia går tydligen ända tillbaka till 1960-talet då bland annat EPA sålde plattor som man kunde göra denna typ av blomma med. Blommorna kallades visst då ibland för Teneriffarosor. Plattan har jag fått tag på tack vare min väninna Birgitta som beställde en även till mig. Tack för hjälpen snälla du.


Till mössan behövdes det naturligtvis ett par rejäla lovikavantar också. Dessa blev i klassisk modell, men med endast en färg på stygnen på uppviket. Tösen verkade bli glad över sina saker så vi får hoppas att de kommer till användning.

Efter dessa stickäventyr har jag också stickat en helt slät svart mössa till ena sonen och nu håller jag på med ett par fingervantar till mig själv. Det är väldigt svårt att sluta sticka när man är inne i en sådan period.

Ett litet nyårskort gjorde jag i en hast på morgonen idag och satte på nyårspaketet till mor. Vi var inbjudna på middag och i stället för blomma hade jag med mig en chokladkartong med kort till.

Kortet är gjort med Tilda-settet från Panduro som jag pratade om i förra inlägget samt lite utstansade hjärtan. Visserligen står det Noel (jul på franska) på kortet men det fick fungera som nyårskort också.

I morgon kommer Marie från Ljushuset på besök. Hon ska titta på mina scrapsaker och verktyg för att få lite inspiration. Kanske börjar hon också göra lite egna alster. Jag hoppas att jag kan visa henne lite som hon kan ha nytta av.

Nu väntar en lugn och skön stund i soffan, så till vi hörs igen:

Hej, hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar