onsdag 12 januari 2011

Egentligen inget att blogga om . . .

. . . men jag bara måste dela med mig av ett helt fantastiskt recept på Grova tekakor, de kallas i alla fall så. Enligt receptet ska det bli 12 st frallor men eftersom de då blir jättestora (max 6 får plats per plåt) så brukar jag göra 16 av en sats. Här kommer receptet.

3 dl lättmjölk
1 dl linfrö (gärna krossat)
1 ½ dl havregryn
2 dl lättmjölk
150 g Kesella
50 g jäst
1 msk honung
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
1,2 liter vetemjöl

1. Koka ihop 3 dl mjölk, linfrö och havregryn till en gröt.
2. Häll upp i en bunke.
3. Rör ner 2 dl kall mjölk och Kesella.
4. Smula i jästen.
5. Tillsätt honung, salt, bakpulver och nästan allt vetemjöl.
6. Arbeta degen smidig.
7. Tag upp degen på mjölat bakbord.
8. Rulla ut den till 2 längder.
9. Dela varje längd i 6 bitar.
10. Forma till bullar.
11. Kavla eller platta ut dem med handen till runda kakor.
12. Lägg dem på smorda eller bakplåtspappersklädda plåtar. Lägg inte för många frallor per plåt, det är lätt att de jäser samman.
13. Nagga kakorna.
14. Låt dem jäsa 30-40 minuter.
15. Grädda dem i ugn vid 225°C, ca 10 minuter.

Jag har ingen aning om var jag hittat receptet tyvärr, men superbra är det. Ovan ser ni dagens omgång (dubbel sats), inte så vackra men fantastiskt goda.

Nu MÅSTE jag sätta mig och rätta lite elevarbeten. Tills vi hörs igen:

Hej, hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar