söndag 9 januari 2011

Inspirationen ville inte infinna sig . . .

. . . på allvar när Marie från Ljushuset var här för att titta lite på olika saker som man kan göra när det gäller kort, tags och olika altrade alster. Ett kort gjorde jag i alla fall samtidigt som Marie fick prova på att göra ett eget. Första julkortet var därmed klart för i år, tidigare än vanligt men det kan behövas eftersom jag inte hann göra så många till senaste julen.


Efter det att Marie och jag gjort kort visade jag på ett par olika sätt att arbeta med distresser. Det blev två olika tags i olika färger. Den roligaste tekniken är den, där man först skrynklar pappret ordentligt, färgar in det och sedan stryker ut pappret så att det blir slätt igen (den gröna tagen).



När Marie åkt hem försökte jag mig på ytterligare ett julkort. Den i vanliga fall så knallröda stämpeldynan fick tyvärr nästan en rosa ton när man använde den till att chalka kanter. Motiven är från Bildmålarna.


Dagen efter infann sig lite mer inspiration och det blev ett kort med motiv från Bildmålarna och snöflingor från Panduros rea. Roade mig med att använda Panduros Snow Marker till snöflingorna i bilden samt på möss- och stövelkanterna. När man målat med den låter man den torka en stund och sedan värmer man med en embossingfön, eller som jag, med en varmluftspistol. Då puffar färgen upp och blir som en gummimassa. De stora snöflingorna fick Crystal Stickles över hela sig, de glittrar ordentligt.

Dagen därpå blev det ytterligare ett par kort. På Panduros rea fanns massor med röda kul papper ur Karen Marie Klip-serien som jag köpte och de gav inspiration till lite annorlunda kort.

Det blev mycket band på korten. Även här har jag använt min Snow Marker till kanter på mössor och stövlar. Blinget på snöstjärnorna är Crystal Stickles.

Den sjätte januari hittade jag ett underbart kort på Bildmålarnas hemsida, gjort av Therese - en ur deras DT. Hon gör många roliga vikningar och jag tyckte att hennes instruktion var så tydlig att jag vågade mig på att göra ett liknande kort. Kortet tog mig dock tre dagar att färdigställa då jag aldrig blev riktigt belåten med utseendet (Thereses är så mycket bättre). Nedan kan du se fram- och baksidan.

Insidan av kortet är så stor att min scanner inte tar hela så du får själv föreställa dig hur det som saknas ser ut. Det är likadant från vänster till höger som från topp till botten i bilden. För att vara ett första försök med en helt ny modell på kort får jag väl vara lite nöjd, trots att det tog lång tid.


I morgon är min semester slut så nu blir det nog inte mycket pysslat på ett bra tag. Det hann dock bli fem julkort, ett gratulationskort och ett par tags denna gång. I februari har jag tre födelsedagsbarn inom sex dagar (den ena sonen, systern och svägerskan) så då blir det nog lite gjort igen. Så till vi hörs igen:

Hej, hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar