fredag 29 juni 2012

När andra bokar solstol . . .

. . . eller flygstol till varmare breddgrader då har jag bokat vävstol. Denna vecka har flitigt tillbringats i vävstugan i Växjö där min allra första egenvävda linneduk börjar ta form. Utsikten jag haft denna vecka är:


Som ni kan se är det vävstolar i alla storlekar precis överallt (cirka 30-40 stycken skulle jag tro) i den gamla stora tryckerilokal som numera inrymmer en vävstuga för oss som gärna sysselsätter oss med detta gamla hantverk. Det jag väver just nu är en åttaskaftsdräll som blir 135 cm bred och ska bli cirka 3 meter lång. När jag kom i morse och spände fram såg duken ut så här:


Varpen är av oblekt bomullsgarn och inslaget är av svart lingarn. De rutor där varpen dominerar ser trots detta grå ut. Det ska bli spännande att se hur duken ser ut i dagsljuset - i lokalen finns inga fönster och endast ljusrörsbelysning finns att tillgå. Efter dagens tre timmars jobb ser det ut så här:


Det ser inte ut som om det hänt särskilt mycket men då kan jag tala om att jag vävt lite drygt 35 cm. Det tar tid att väva en duk på den här bredden då armarna knappt räcker till. Roligt är det dock och jag hoppas att det inte är sista gången jag får möjlighet att väva den här typen av mönster. Tyvärr går det inte att sätta mer än fyra skaft i min egen vävstol så därför får jag hålla mig till vävstugans. Nästa vecka hoppas jag att duken blir klar så att jag kan få hjälp att klippa ner den veckan efter.

Nu ska här förberedas inför aftonens grillfest så tills vi hörs igen säger jag som vanligt:

Hej, hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar